پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3311
-
الف
+

۱۲ استان میزبان اجراهای همایش تئاتر «خرداد»

۱۲ استان میزبان چهارمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد هستند.

۱۲ استان از جمله گیلان، خوزستان، اصفهان و تهران میزبان چهارمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد هستند.

به گزارش آی‌فیلم، نشست خبری «چهارمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد» با حضور «کوروش زارعی» مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری «امیرحسین شفیعی» دبیر همایش صبح امروز سه‌شنبه 9 خردادماه در سالن «امیرحسین فردی» حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

زارعی در ابتدا با بیان اینکه اعتقاد شدید به هم‌افزایی بین اصحاب فرهنگ و اصحاب رسانه دارد، اظهار داشت: چهارمین همایش مردمی تئاتر خرداد از سیزدهم کلید زده می شود، چون متاسفانه ما درباره شخصیت اول کشور و معمار انقلاب اسلامی در هنرهای نمایشی کار خاصی نکرده ایم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: همایش تئاتر خرداد قبلا ۲ دوره اجرا و سپس رها شد تا سال گذشته که با حضور دوباره بنده، جای خالی این همایش را حس کردم.

وی عنوان کرد: امام شخصیت بزرگ تاریخ معاصر جهان است که با مبارزات خود انقلاب را به پیروزی رساند لذا اینکه درباره امام کار هنری انجام نمی شود بی انصافی است. اندیشه امام خمینی (ره) در جامعه در حال کم رنگ شدن است. نسل جوان ما چیزی از امام، اندیشه ها و مبارزات او را نمی داند. نسل جوان از آرمان های انقلاب چیزی نمی داند، این جشنواره قدم کوچکی در این راستا می باشد.

زارعی با تاکید بر لزوم بازتاب این جشنواره در رسانه ها اظهار داشت: رسانه ها کمک کنند تا این جشنواره را جا بیاندازیم. ما اهداف بزرگی داریم و به دنبال این هستیم تا تئاتر مردمی خرداد به مهمترین اتفاق نمایشی انقلاب تبدیل شود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری خاطر نشان کرد: همیشه دوستان می گویند چرا در جشنواره تئاتر فجر درباره انقلاب کاری نمی شود و ما می گوییم متاسفانه متولیان فرهنگی کشور این زمینه را ایجاد نمی کنند.

وی ادامه داد: این همایش زمینه ساز ایجاد مهمترین اتفاق تئاتر کشور درباره انقلاب خواهد بود. می خواهیم این تئاتر فقط در بخش های خیابانی نباشد و بخش های صحنه ای را نیز به آن اضافه کنیم. متاسفانه دستگاه های فرهنگی هم‌افزایی ندارند و ارگان های فرهنگی مسابقه آرم دارند در صورتی که همه باید برای فرهنگ کشور کار کنند. معتقدیم اگر هم‌افزایی نباشد اتفاق بزرگی در فرهنگ و هنر نخواهیم داشت.

زارعی گفت: امیدوارم در چنین اتفاقاتی ارگان ها هم‌افزایی داشته باشند تا کار خوب پیش رود. ستاد ارتحال حضرت امام (ره) به ما کمک کرد تا این همایش را با گستره کشوری برگزار کنیم. از عزیزانی که اجازه نداند ما در اجرای این برنامه تنها باشیم، تشکر می کنم.

امیرحسین شفیعی در ادامه اظهار داشت: همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد از سیزدهم تا هفدهم خرداد کارش را انجام خواهد کرد و اختتامیه همایش نیز در کنار شهدای غواص در حوزه هنری خواهد بود. گلزار شهدای، مجموعه تئاتر شهر و مرقد حضرت امام خمینی (ره) سه محل اجرای نمایش های این همایش در تهران است.

وی گفت: ۶۷ اثر به دبیرخانه ارسال شده که ۲۰ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرده است و موضوع همه کارها با عنوان همایش مرتبط بود. ابتدا قرار بود همایش رقابتی باشد اما رقابت را حذف کردیم و مبنا را بر حمایت کارها برای اجرا عمومی قرار دادیم.

دبیر این همایش گفت: امسال ۱۲ استان میزبان این همایش هستند. گیلان، لرستان، ایلام، مازندران، خوزستان، همدان، اصفهان، کردستان و تهران از جمله میزبانان آثار هستند و همزمان کارها در استان ها نیز اجرا می شوند.

وی افزود: هر گروه میانگین سه تا شش اجرا خواهد داشت. در تهران نیز هشت گروه اجرا خواهند داشت و اختتامیه ۱۷ خرداد در حوزه هنری ساعت ۲۰ برگزار می شود.

دبیر همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد گفت: جشنواره‌زدگی آفتی است که دامن تئاتر خیابانی را گرفته است و اگر مسابقه نباشد تئاتر نمی تواند ادامه حیات داشته باشد و این مسئله بیشترین ضربه را به تئاتر خیابانی زده است. ما اگر جشنواره ها را کنار بگذاریم و اجراهای عمومی را حمایت کنیم پیشرفت خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: هنوز در طول ۲۵ سال چند کار ماندگار تئاتر خیابانی وجود ندارد در همین راستا حوزه هنری تولیدمحور خواهد بود و تلاش دارد کارها را برای اجرا حمایت کند.

شفیعی عنوان کرد: مبحث تئاتر وقتی موضوعی می شود کار کردن درباه آن سخت می شود اما امسال از گونه های مختلف نمایشی کار وجود دارد که حضور گروه های دانشجویی نیز نقطه قوت همایش است.

شفیعی درباره محوریت موضوع همایش تئاتر مردمی خرداد گفت: «شخصیت های تاریخ انقلاب» و «قیام ۱۵ خرداد» ۲ موضوع اصلی همایش خرداد امسال است.

ه خ/ ا.ا

نظر شما
ارسال نظر